Évènement

Feindel Brain and Mind Seminar Series: Unraveling the Rhythms of Memory

Lundi, 22 avril, 2024 13:00à14:00
Institut et Hôpital Neurologiques de Montréal De Grandpre Communications Centre, 3801, rue University, Montréal, QC, H3A 2B4, CA

La série Feindel Brain and Mind Seminar s’inscrit dans la ligne de pensée du Dr William Feindel (1918-2014), directeur du Neuro de 1972 à 1984, qui consiste à maintenir un lien constant entre pratique clinique et recherche. Les présentations porteront sur les dernières avancées et découvertes en neuropsychologie, en neurosciences cognitives et en neuro-imagerie. 

Les scientifiques du Neuro, ainsi que des collègues et collaborateurs venus du milieu ou du monde entier, se chargeront des conférences. Cette série se veut un forum virtuel pour les chercheurs et les stagiaires en vue de favoriser les échanges interdisciplinaires sur les mécanismes des troubles cérébraux et cognitifs, leur diagnostic et leur traitement. 


Pour participer en personne, inscrivez-vous ici

Pour visionner la diffusion sur Vimeo, cliquez sur le lien suivant


Katherine Duncan

Chaire de recherche du Canada, Modulation de la mémoire, Professeure associée, Département de psychologie, Université de Toronto, Canada

Hôte: boris.bernhardt [at] mcgill.ca (Boris Bernhardt)

Abstract: When are you best prepared to learn? Our intuition points to slowly changing factors, like having a good night’s sleep or a cup of coffee. Remarkably, an influential factor may operate so quickly that it eludes our conscious reflections and psychological investigation—the hippocampal theta rhythm. We know that this rhythm matters for the brain; at different phases of theta, rodent hippocampal neurons receive input from different sources and tend to strengthen vs. weaken their connections. But, do people's memory abilities also depend on the phase of these rhythms? I will present my lab's first attempts to answer this question. First, doubling down on behavior, I'll present our adaptation of the behavioral oscillation paradigm popularly used to study the rhythms of attention. With it, we can reconstruct the time course of how equipped people are to form memories. We do this with millisecond precision following an oscillatory resetting stimulus (attention-grabbing cue). Second, I will present our approach to targeting specific hippocampal theta phases with deep-brain stimulation to assess their causal involvement in memory formation. Together, this work shows that memory processes aren't always on, ready to capture or relive experiences. Instead, they paint memory as a rhythmic process with its outcomes at the whim of its beat.

Back to top